Arabinuorten enemmistö luottaa Saudi-Arabian kruununprinssin hallintoon ja kannattaa naisten ajolupaa

Arab Youth Survey selvitti arabinuorten mielipiteitä ja asenteita ASDA’A Burson-Marstellerin jo kymmenettä kertaa toteuttamassa kansainvälisessä tutkimuksessa. Arabinuorten enemmistö on sitä mieltä, että arabimaailma on kehittynyt viimeisimmän vuosikymmenen aikana väärään suuntaan. Suurin osa kannattaa Saudi-Arabian kruununprinssi Mohammed bin Salmania ja maan päätöstä antaa naisille lupa ajaa autoa. Sosiaalinen media on noussut arabinuorten pääasialliseksi uutislähteeksi.

Arab Youth Survey -tutkimuksen mukaan yli puolet (55 %) arabinuorista on sitä mieltä, että arabimaailma on viimeisen vuosikymmenen aikana muuttunut väärään suuntaan. Tätä mieltä ovat erityisesti Levantin alueella asuvat nuoret, joista jopa 85 prosenttia pitää kehitystä huonona. Suurin osa (22 %) kokee, että Isisin nousu on suurin yksittäinen arabimaailmaan viimeisen kymmenen vuoden aikana vaikuttanut tapahtuma. Seuraavaksi merkittävimpinä tapahtumina pidetään arabikevättä (19 %), digitaalista vallankumousta (10 %) ja maailmanlaajuista finanssikriisiä (9 %).

Arabinuorilta kysyttiin, mitkä asiat ovat tärkeimpiä ja tarpeellisimpia viemään arabimaailmaa seuraavan kymmenen vuoden aikana oikeaan suuntaan. Neljäksi tärkeimmäksi tekijäksi nousivat: terrorijärjestöjen kukistaminen (34 %), hyväpalkkaisten töiden luominen (30 %), koulutusjärjestelmän modernisointi (29 %) sekä hallinnon korruption kitkeminen (28 %). Yli puolet (58 %) arabinuorista uskoo, että Isis ja sen ideologia tullaan tulevaisuudessa kukistamaan. Lähes viidennes (18 %) on kuitenkin myös sitä mieltä, että Isis menettää hallintoalueitaan, mutta pysyy vastedeskin merkittävänä terroriuhkana.

Saudi-Arabian kruununprinssi Mohammed bin Salman nähdään arabinuorten keskuudessa (64 %) vahvana johtajana. Enemmistö (88 %) kannattaa Saudi-Arabian hallituksen päätöstä antaa naisten ajaa autoa. Suurin osa (80 %) on myös sitä mieltä, että arabijohtajien tulisi tehdä enemmän parantaakseen naisten ihmisoikeuksia ja henkilökohtaista vapautta.

Yhdysvaltojen rooli nähdään muuttuneen liittolaisesta vastustajaksi

Yhdysvaltojen suosio arabinuorten keskuudessa on laskenut. Kysyttäessä, mitä maata nuoret pitävät valtionsa suurimpana liittolaisena, joka viidennes (20 %) mainitsee Venäjän ja vain 13 prosenttia Yhdysvallat. Useampi pitää Yhdysvaltoja pikemminkin vastustajana (57 %) kuin liittolaisena (35 %). Suurin osa (73 %) nuorista näkeekin, että Donald Trumpin valinta presidentiksi on vaikuttanut arabimaailman kehitykseen negatiivisesti.

Yli kolmannes (35 %) arabinuorista asuisi kaikista maailman maista mieluiten Yhdistyneessä arabiemiirikunnassa. Yhdistyneeseen arabiemiirikuntaan yhdistetään yleisimmin (35 %) ajatus vakaudesta ja turvallisuudesta (35 %), antelias palkkaus (30 %) sekä laajat työmahdollisuudet (29 %).

Sosiaalinen media suosituin uutislähde

Sosiaalinen media on kasvanut vuodesta 2015 arabinuorten merkittävimmäksi uutislähteeksi. Jopa 63 prosenttia nuorista lukee uutisensa somen välityksellä. Vuonna 2015 näin teki vain neljännes. Seuraavaksi yleisimmin uutislähteenä toimii televisio (51 %), muut online-lähteet (38 %) sekä ystävät ja tuttavat (34 %). Lähes puolet (49 %) lukee uutiset päivittäin Facebookista, ja yli puolet (61 %) kertoo käyttävänsä Facebookia tänä vuonna enemmän kuin viime vuonna. Luotettavimpana uutislähteenä arabinuoret pitävät CNN:ää ja vähiten luotettavana Al Jazeeraa. Nuorilta kysyttiin myös, mille alalle he todennäköisimmin perustaisivat yrityksen. Suosituimpia aloja olivat teknologia-ala (28 %) sekä vähittäiskauppa (15 %), kiinteistöala (14 %) sekä sijoitus- ja rahoitusala (14 %).

Tutkimuksesta:

ASDA’A Burson-Marstellerin yhdessä tutkimusyritys Penn Schoen Berlandin kanssa toteuttamaan tutkimukseen vastasivuonna 2018 yhteensä yli 3500 18–24 vuotiasta arabinuorta. Otos koostui seuraavissa 16 maassa asuvista nuorista: Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudi-Arabia, Yhdistyneet arabiemiirikunnat, Jordania, Irak, Libanon, Palestiina, Jemen, Algeria, Egypti, Libya, Marokko ja Tunisia. Puolet vastaajista oli naisia ja puolet miehiä.

Tutustu tutkimustuloksiin tarkemmin osoitteessa: http://arabyouthsurvey.com/findings.html
Lataa tutkimuksen white paper tai esitys: http://arabyouthsurvey.com/whitepaper.html

Burson Cohn & Wolfe

Burson Cohn & Wolfe (BCW) on yksi maailman suurimmista globaaleista täyden palvelun viestintätoimistoista, jolla on syvällistä asiantuntemusta digitaalisesta ja integroituneesta viestinnästä kaikilla toimialoilla. Toimistossa yhdistyy asiantuntijuus digitaalisissa, luovissa ratkaisuissa sekä integroidussa viestinnässä kuluttaja-, terveys- ja teknologiasektoreilla. Vahvinta osaamisaluetta ovat maineenhallinta, vaikuttaja- ja kriisiviestintä sekä tutkimus ja analytiikka. Burson Cohn & Wolfen verkostoon kuuluu yli 4 000 työntekijää 42 eri maassa.

Pohjoisranta Burson-Marsteller Oy
info-pbm@bm.com