Vain lihaa syövä mies on myytti – ekologisuus ohjaa myös miesten kulutusvalintoja

Kasvissyönti ryöpsähti yhteiseen tajuntaamme kukkakaalipirtelön voimalla, kun ministeri Niinistö otti asiakseen kommentoida armeijan kasvisruokapäivää. Oli kyseessä sitten Sinisten tempaus nostaa kannatustaan tai aito väärinymmärrys kasvisruoan ravitsemusarvoista, nosti se myös pinnalle myytin vain lihaa syövästä suomalaisesta miehestä.

Kasvissyönti, kuten ekologinen kuluttaminen yleisestikin, nähdään usein enemmän naisten asiana. Tämä ei ole totta.

Ekologisuus ohjaa myös miesten kulutusvalintoja

Todellisuudessa ekologisuus ja huoli ympäristön hyvinvoinnista ohjaa myös miesten kulutusvalintoja. Pohjoisranta Burson-Marstellerin teettämästä Arvo-, asenne- ja mediankäyttötutkimuksesta* selviää, että yli kolmannes miehistä pohtii ympäristön nykytilaa kulutusvalintoja tehdessään ja yli puolet katsoo, että ihmisten kulutustottumuksia muuttamalla on mahdollista hillitä ilmastonmuutosta. Lisäksi lähes puolet vastanneista miehistä uskoo, että kestävään kulutukseen tähtäävät innovaatiot, esimerkiksi ruuantuotannossa, tulevat vaikuttamaan heidän kulutustottumuksiinsa.

Kasvisruokakeskustelu on vetänyt huomion myös lihansyönnin terveysvaikutuksiin. Tässäkään suhteessa ei miehiä kannata unohtaa, sillä 44 prosenttia tutkimukseen vastanneista miehistä katsoi terveellisyyden ja hyvinvoinnin ohjaavan kulutusvalintojaan.

Vastuulliset yritykset muistakaa markkinoinnissanne myös meidät miehet

Itse olen viimeisen kahden vuoden ajan seilannut kasvisyöjästä fleksaajaksi tasaiseen tahtiin. Joka tapauksessa uskallan väittää, että syön yli 80 prosenttia vähemmän lihaa vuodessa kuin ennen päätöstäni vähentää lihansyöntiä ympäristön kuormittamisen vähentämiseksi.

En ole yksin. Tutkimuksestamme selviää, että yli puolet suomalaismiehistä odottaa, että brändit ottavat kantaa ympäristön ja luonnon hyvinvointiin sekä ilmastonmuutokseen. Älkää siis brändit unohtako meitä miehiä, kun teette maailmasta parempaa ja markkinoitte ekologisia palveluitanne. Olemme tai ainakin haluamme olla ekologisia kuluttajia. Auttakaa meitä ja pelastetaan maailma yhdessä.

*Tutkimustiedot perustuvat Pohjoisranta Burson-Marstellerin tutkimukseen, jossa selvitettiin suomalaisten arvoja, asenteita ja mediankäyttöä. Kysely toteutettiin Bilendi Oy:n internet-paneelissa tammikuussa 2018 ja sen aineistona oli 1 500 vastaajan otos 18–70-vuotiaista suomalaisista. Tutkimuksen lähtöotos oli kansallisesti edustava.

Kirjoittaja: Kimmo Malin, viestinnän tekijä ja valmentaja