Pride näkyy markkinoinnissa ja viestinnässä, mutta ollakseen aitoa, tulisi yhdenvertaisuuden sanoman kummuta organisaation tai yrityksen omista arvoista

Pride-viikko näkyy Suomessa nyt voimakkaammin kuin koskaan ennen. Helsingin kaupunki heiluttaa sateenkaarilippuja Suomen lipun rinnalla, Posti on lisännyt osaan postilaatikoistaan sateenkaarilippuja, Taksi Helsinki on koristellut osan autoistaan sateenkaaren värein ja Gigantti osallistuu lauantain Pride-puistojuhlaan tuomalla paikalle kuvauspisteen, jossa voi ottaa kuvia ja jakaa ne hashtagilla #löydäomajuttusi. Hartwall puolestaan on julkaissut erikoiserän Gay Joe -siideriä ja Burger King mainostaa sosiaalisessa mediassa sekä katukuvassa sateenkaarella ja sloganilla ”we are all the same inside”. Pride-marssille osallistuvat Accenture, Taksi Helsinki, Opetusalan Ammattijärjestö OAJ, Poliisi sekä moni muu yritys ja yhteisö.

Osa näistä yrityksistä ja yhteisöistä on perustellut Pride-viikkoon mukaan lähtöä yrityksen arvojen kautta ja siinä ollaankin täysin asian ytimessä kiinni. Taksi Helsinki on opastanut kuljettajiaan kohtelemaan kaikkia asiakkaita ystävällisesti ja kertoo tiedotteessaan, että yritys haluaa omalta osaltaan tukea ja tuoda esille moninaisuutta sekä tasa-arvoa. IKEA-konserni on mukana Workplace Pridessä ja ilmoittaa keskittyvänsä tänä vuonna erityisesti transukupuolisten työntekijoiden osallistamiseen. IKEA julkaisee 17.7. ensimmäisen osan osallistamiseen liittyvästä suunnitelmastaan, jonka tavoitteena on kasvattaa koko henkilöstön tietoisuutta seksuaalisuuden ja sukupuolisuuden monimuotoisuudesta. Helsingin kaupunki kommentoi vahvaa osallistumista Pride-viikkon sillä, että kaupungin osallistuminen viestii kaupungin haluavan olla paikka, jossa jokainen on tervetullut palveluiden piiriin sekä töihin kaupungille.

Posti taas kertoo, yhtenä Suomen suurimmista yritystyönantajista, olevansa ylpeä monimuotoisesta sekä osaavasta henkilöstöstään. Posti korostaa tiedotteessaan yhdenvertaisuuden, tasa-arvon sekä ihmisoikeuksien toteutumisen arjessa ja niiden edistämisen koko yhteiskunnassa olevan yritykselle tärkeitä asioita. Posti tiedottaa, että on sitoutunut näihin kaikkien postilaisten toimintaohjeissa. Työnantajana heille on tärkeää, että jokainen postilainen tulee hyväksytyksi sellaisena kuin on ja tuntee olevansa tärkeä osa työyhteisöä.
Tässä Taksi Helsinki, Posti, IKEA ja Helsingin kaupunki ovat osuneet naulan kantaan, eikä sateenkaari vaikuta päälle liimatulta Pinkkipesulta. Kun yritys tai yhteisö perustelee osallistumisensa Pride-viikkoon yrityksen omien arvojen ja henkilöstöpolitiikan kautta, muodostuu kuulijalle tunne aidosta sanomasta. Kyse on yrityksen arvoista, ei vain sateenkaaresta, jonka toivotaan kohottavan yrityksen mainetta ja kasvattavan myyntiä. Pinkkipesulla ei nimittäin pitkälle pötkitä.

Miksi sillä on merkitystä, että yritykset ja organisaatiot osallistuvat tapahtumaan ja ilmaisevat tukensa? Siksi, että seksuaalisuus ja sukupuolisuus on moninaista. Kun organisaatio tunnistaa, etteivät työntekijät eivätkä asiakkaat edusta vain yhdenlaista seksuaalisuutta tai sukupuolisuutta, kaikki hyötyvät. Työntekijän voidessa olla oma itsensä, pystyy hän olemaan tuottavampi sekä luovempi. Jos työpaikalla on salattava osa itsestään tai esitettävä jotain muuta kuin mitä on, kahlitsee se myös työntekijän omaa ajattelua. Kun yritys viestiessään tiedostaa nämä asiat, osaa se viestiä laajemmalle kohderyhmälle.

Kun tänä lauantaina kymmenet tuhannet ihmiset sukupuolesta ja seksuaalisuudesta riippumatta piirtävät sateenkaaren poskeensa ja lähtevät marssimaan tasa-arvon puolesta, tulee muistaa, että vielä vähän aikaa sitten tämän tyyppinen marssi olisi ollut Suomessa mahdoton. Ei siis ole todellakaan yhdentekevää ovatko yritykset mukana vai eivät. Todellinen yhdenvertaisuus lähtee siitä, että ihminen voi olla oma itsensä niin kotona, kadulla, kuluttajana kuin töissäkin.

Marssilla tavataan!

 
Kirjoittaja:
Fatim Diarra, Associate Public Affairs, @fatimdiarra