Kompassi-blogi

Blogimerkintöjä maineesta ja viestinnästä

Alkaako Facebookin aika olla ohi?

”Aion nyt poistaa Facebookin puhelimestani, en halua enää käyttää someen liikaa aikaa…” ”Mitä Facebookille on tapahtunut? Miksi näen vain samoja päivityksiä, vaikka kavereita siellä on satoja?” ”Olen koukussa someen, se on alkanut ahdistaa.” Näitä päivityksiä olen viime aikoina nähnyt yhä useammin omassa some-kuplassani, ja huomaan usein ajattelevani samaa rataa. Facebookista ei kuukausiin enää ole puhuttu […]

LUE LISÄÄ

Koneoppiminen asiakasymmärryksen avuksi

Viimeisen kahden vuoden ajan olen liputtanut vahvasti sopivan sisällöntuotannon puolesta. Syyt ovat ilmeisiä; a) hakukoneet ohjaavat verkkoliikennettä ja orgaaninen näkyvyys saavutetaan vain laadukkaalla, eli luetulla ja jaetulla sisällöllä. b) useimmat meistä etsivät sekä validoivat tietoa netistä ennen ostoa. Paikalla on siis oltava! Mikä tahansa sisältö ei kuitenkaan kelpaa. Artikkeleilla, videoilla, podcasteilla, animaatioilla ynnä muilla ei […]

LUE LISÄÄ

Näin viestit tasa-arvoisesti: kolme vinkkiä kansainvälisenä naistenpäivänä

Kansainvälistä naistenpäivää vietetään tänään 8.3.2018. Viime aikoina olemme nähneet jo monia sosiaalisia liikehdintöjä tasa-arvoisemman yhteiskunnan puolesta, kuten: #metoo- ja #suostumus2018 -kampanjat sekä Islannin päätös säätää laki, joka velvoittaa yritykset maksamaan saman verran palkkaa samanarvoisista tehtävistä eri sukupuolille. Vaikka suunta näyttää näiden liikehdintöjen myötä hyvältä, työtä on silti paljon: World Economic Forumin vuoden 2017 raportin mukaan […]

LUE LISÄÄ

Kansainvälinen viestintätoimistoketju vei maailmalle – vaikuttajaviestijän terveiset Sveitsistä

Syksyllä 2017 sain kutsun emoyhtiömme Burson-Marstellerin kautta kolmen kuukauden kansainväliseen asiakasprojektiin Sveitsiin. Kansainvälisten asiakkuuksien ja projektien kanssa saamme toki työskennellä Pohjoisrannassa päivittäin, mutta näin pitkä työkeikka ulkomaille asiakkaan konttorille on kuitenkin ainutlaatuista. Lähdin kohti Sveitsiä osana neljän hengen konsulttitiimiä, joka koostui WPP-yhtiön omistamien toimistojen, kuten Burson-Marstellerin, viestintäkonsulteista. Lisäksi asiakastiimiin kuului laaja joukko alan rautaisia ammattilaisia WPP-toimistoilta […]

LUE LISÄÄ

Mitäs me valtakunnanlomailijat?

Iltalehden toimittaja Olli Ainola kirjoitti 9.1. valtakunnansovittelija Minna Helteen olevan valtakunnanlomailija. ”Helteen sosiaalisessa mediassa jakamista otoksista korkeasta virkamiehestä paljastuu toisenlainen kuva. Valtakunnansovittelija onkin valtakunnanlomailija, työ- ja elinkeinoministeriön jetset-lähettiläs, jolla on paljon vapaata ja kadehdittava mahdollisuus laajaan matkailuharrastukseen.” * Tällä kertaa Ainolan kriittinen, ja jopa ilkeä kirjoitus ei saanut ainoastaan kehuja Twitterissä. Professori Jukka Mähönen oli […]

LUE LISÄÄ

Huudatko ”osta, osta!” vai kysytkö ”miten voin olla avuksi?”

Sisällöistä on tullut yhä suurempi osa viestijöiden arkea, paljasti marraskuun alussa julkaistu Procomin Viestinnän ammattilaiset 2017 -tutkimus. Taustalla vaikuttavat varmasti osaltaan viestintäkanavien huima lisääntyminen ja valtavaksi trendiksi kasvanut sisältömarkkinointi, jonka ennustetaan olevan muutaman vuoden päästä maailmanlaajuisesti 400 miljardin dollarin markkina. Yritysten tuottamaa sisältöä on tarjolla enemmän kuin koskaan, mutta kiinnostavatko ne yleisöä? Veikkaan, että vastaus […]

LUE LISÄÄ

Kolme syytä harjoitella Pohjoisrannalla

Pari viikkoa sitten päättyi kuuden kuukauden mittainen harjoittelijan pestini Pohjoisrannalla. Aika kului vallan nopeasti uusien ja kiinnostavien asioiden parissa, ja vaikka nyt palaankin pääsääntöisesti opintojeni pariin, antoi harjoittelujakso paljon eväitä ja inspiraatiota tulevaan. Lyhyeen tekstiin on mahdotonta avata kaikkea oppia ja tapahtumia – siispä tiivistän ne kolmeen päällimmäiseen ajatukseen: 1. Viestintätoimisto on paras paikka oppia […]

LUE LISÄÄ

Kulttuurishokkeja ja juoksutreffejä – SuomiAreena ensikertalaisen silmin

Yhteiskunnallinen keskustelu ei lepää heinäkuussakaan – siitä pitää huolen SuomiAreena. Vuosittainen tapahtuma tarjosi kuluneen viikon aikana yli 170 tilaisuutta ja kokosi jälleen kymmeniätuhansia ihmisiä yhteen. Ensikertalaiselle SuomiAreena näyttäytyi kaikessa tarjonnan paljoudessaan loistavana tilaisuutena oppia uutta, haastaa omaa ajatusmaailmaa ja tutustua kiinnostaviin ihmisiin ympäri Suomea. Tässä kolme kiinnostavinta havaintoani paikan päältä.   1. Äkkilähtö keskustelevan kulttuurin […]

LUE LISÄÄ

Skam on portti nuorten maailmaan ja uudenlaiseen markkinointiin

Norjalainen nuorten draamasarja Skam päättyy lauantaina. Skamin kaikki neljä kautta ovat olleet jättimenestys erityisesti Pohjoismaissa, mutta ihmiset jopa ympäri maailman ovat löytäneet sarjan Youtubeen ladattujen videoiden avulla. Skam on tuonut sarjan hahmot uudella tavalla läsnäolevaksi sarjaa seuraavien elämään. Niiden, jotka eivät ole vielä seuranneet sarjaa, kannattaa tehdä se viimeistään nyt. Ja tässä kolme syytä miksi. […]

LUE LISÄÄ

Asiantuntija, on aika alkaa näkyä

Tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa kirjoitti kesäkuun alussa Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessaan ylioppilaskirjoitusten äidinkielen kokeen typistämisestä yksipäiväiseksi. Hän vastusti ajatusta ja perusteli näkemystään kirjallisen viestinnän – luetun ja kirjoitetun – suurella merkityksellä omassa elämässä menestymiselle. ”Hyvä ilmaisutaito on entistä tärkeämpi maailmassa, jossa yhteistyö korostuu ja jossa kriittisyys sekä asioista neuvotteleminen, viestiminen ja muiden näkemysten kuunteleminen ovat keskeinen […]

LUE LISÄÄ

1 2 3 4