Alkaako Facebookin aika olla ohi?

”Aion nyt poistaa Facebookin puhelimestani, en halua enää käyttää someen liikaa aikaa…”

”Mitä Facebookille on tapahtunut? Miksi näen vain samoja päivityksiä, vaikka kavereita siellä on satoja?”

”Olen koukussa someen, se on alkanut ahdistaa.”

Näitä päivityksiä olen viime aikoina nähnyt yhä useammin omassa some-kuplassani, ja huomaan usein ajattelevani samaa rataa. Facebookista ei kuukausiin enää ole puhuttu kuin kielteiseen sävyyn, samaan aikaan kun sosiaalisesta mediasta on tullut yhä useamman arkipäivää. Yhdysvalloissa ja Kanadassa Facebookin päivittäisten käyttäjien määrä väheni viime vuoden viimeisellä neljänneksellä ensimmäistä kertaa.

Pohjoisranta Burson-Marstellerin tuoreesta arvo-, asenne- ja mediankäyttötutkimuksesta käy ilmi, että 83 prosentilla vastaajista on ollut Facebook-tili vähintään kolme vuotta. Lähes puolet kuitenkin kokee sosiaalisen median uuvuttavaksi ja yli kolmannes ajattelee kuluttavansa sen parissa enemmän aikaa, kuin haluaisi. Samaan aikaan noin puolet vastanneista oli huolissaan sosiaalisen median tietoturvasta. Tutkimuksemme mukaan 18–24-vuotiaista reilu neljännes on jo vähentänyt somen käyttöä viimeisen vuoden aikana, muista ikäluokista noin joka viides.

Liityin itse Facebookiin vuonna 2007. Minua on lähes koko tämän ajan viehättänyt se, että olen saanut yhteyden kaikkiin niihin ihmisiin, joiden kuulumisista en muuten tietäisi mitään. Kun peukuttamiset tulivat osaksi käyttäjäkokemusta, tykkäsin sen tuomasta tavasta elää avoimesti kannustavassa kulttuurissa, se oli uutta ja raikasta. Facebookin selaaminen on ollut hauskaa, rentouttavaa ja usein myös hyödyllistä.

Ilman Facebookia en tietäisi monenkaan tuttuni kiivaasta intohimosta jääkiekkoon, ruokaan tai televisiosarjoihin. On kivaa onnitella tuttuja syntymäpäivinä ja muiden iloisten tapahtumien kohdalla. Facebook myös kertoo erot, muutot ja kuolemantapaukset. Kutsut juhliin ja avajaisiin tulevat Facebook-tapahtumina, harrastusporukoiden keskustelut käydään Facebook-ryhmissä. Osaisinko enää olla ilman näitä kaikkia?

Onko kyse vain siitä, että uutuusarvo tälle maailmaa jo reippaasti muuttaneelle medialle alkaa olla ohi? Olemmeko pettyneet siihen, että Facebook tuntuu enemmän erottavan kuin yhdistävän meitä ja saavan ihmisistä heidän huonoimpia ominaisuuksiaan esiin? Pelottaako meitä kaikki ne pimeät voimat, joiden sanotaan manipuloivan meitä somesta saatavan datan avulla toimimaan laumaeläinten lailla, vastoin parempaa minäämme? Olen käyttänyt Facebookia yli 10 vuotta maksamatta siitä euroakaan – onko nyt maksun paikka?

En usko luopuvani Facebookista, Instasta, Twitteristä tai LinkedInistä. Ehkä jossain vaiheessa olen jopa Snäpissä. Ne ovat kaikki kiinteä osa arkipäivääni ja mediatottumuksiani. Mutta saatan hyvin ryhtyä rajoittamaan niiden käyttöä: ei enää puhelinta sänkyyn, ravintolaan, hiihtolenkille. Elämme keskellä massiivista ihmiskoetta, jossa joudumme kaikki opettelemaan uudenlaista medialukutaitoa, itsesääntelyä ja etikettiä. Möläyttely on epäkohteliasta kaikissa välineissä. Kiusaaminen on kiusaamista, vaikka uhrina olisikin (oletettu) kiusaaja. Kohtuus on hyvä ohjenuora ihan kaikkiin elämän nautintoihin.

Nautinnollista pääsiäistä!

Kirjoittaja Clarisse Berggårdh on Pohjoisranta Burson-Marstellerin toimitusjohtaja ja osakas. Twitter: @berggardh

Tutkimustiedot perustuvat Pohjoisranta Burson-Marstellerin tutkimukseen, jossa selvitettiin suomalaisten arvoja, asenteita ja mediankäyttöä. Kysely toteutettiin Bilendi Oy:n internet-paneelissa tammikuussa 2018 ja sen aineistona oli 1 500 vastaajan otos 18–70-vuotiaista suomalaisista. Tutkimuksen lähtöotos oli kansallisesti edustava.
 
Photo by William Iven on Unsplash