Kompassi-blogi

Blogimerkintöjä maineesta ja viestinnästä

Just Do It! Miten influencer-yhteistyöllä saadaan tuloksia?

Influencer-viestinnästä on tullut tehokas tapa yrityksille tavoittaa potentiaaliset asiakkaat. Influencereilla eli bloggaajilla, tubettajilla tai muilla sometähdillä on jo olemassa yleisö, joka seuraa ja kuuntelee, mitä influencerillä on sanottavanaan. Influencerin kautta yritykset voivat saada viestinsä esille ympäristössä, joka on vuorovaikutteinen, autenttinen ja uskottava. Toimivan influencer- eli vaikuttajayhteistyön lähtökohta on se, että yrityksellä ja vaikuttajalla on aito […]

LUE LISÄÄ

Miten vaikuttamista mitataan? Näillä kuudella vinkillä pääset alkuun

Yhteiskunnallisen vaikuttamisen tavoitteiden ja mittareiden määrittely on olennainen osa vaikuttamisstrategian ja toimenpidesuunnitelman valmistelua. Mittarit antavat konkreettisen työkalun tavoitteiden toteutumisen mittaamiseen ja seuraamiseen sekä näkemystä siitä, mitkä osa-alueet ja sisällöt toimivat ja mitkä puolestaan eivät. Mittarit ovat siis kehittämisen työvälineitä. Niitä voidaan käyttää niin ulkoisen kuin sisäisenkin viestinnän ja vaikuttamisen tarpeisiin joko kanavakohtaisesti, kampanjakohtaisesti tai yhteiskunnallisen […]

LUE LISÄÄ

Vain lihaa syövä mies on myytti – ekologisuus ohjaa myös miesten kulutusvalintoja

Kasvissyönti ryöpsähti yhteiseen tajuntaamme kukkakaalipirtelön voimalla, kun ministeri Niinistö otti asiakseen kommentoida armeijan kasvisruokapäivää. Oli kyseessä sitten Sinisten tempaus nostaa kannatustaan tai aito väärinymmärrys kasvisruoan ravitsemusarvoista, nosti se myös pinnalle myytin vain lihaa syövästä suomalaisesta miehestä. Kasvissyönti, kuten ekologinen kuluttaminen yleisestikin, nähdään usein enemmän naisten asiana. Tämä ei ole totta. Ekologisuus ohjaa myös miesten kulutusvalintoja […]

LUE LISÄÄ

Vastuullisuutta, poliittisia lauluja sekä uusia ja vanhoja tuttavuuksia – SuomiAreena starttaa Porissa

Trump ja Putin tapaavat ensi viikolla Helsingissä, mutta samaan aikaan me lähdemme kohti SuomiAreenaa – Areena käynnistyy maanantaina 16.7. Porissa. Tapahtuman pääteemoina ovat tänä vuonna turvallisuus, vastuullisuus ja suvaitsevaisuus. Tilaisuuksia on yli 200. Vanhana SuomiAreena-konkarina teen aina etukäteen listan tilaisuuksista, joita menen kuuntelemaan ja joihin menen tapaamaan uusia ihmisiä. Minulla on perinteiset suosikkini, mutta joka […]

LUE LISÄÄ

Pride näkyy markkinoinnissa ja viestinnässä, mutta ollakseen aitoa, tulisi yhdenvertaisuuden sanoman kummuta organisaation tai yrityksen omista arvoista

Pride-viikko näkyy Suomessa nyt voimakkaammin kuin koskaan ennen. Helsingin kaupunki heiluttaa sateenkaarilippuja Suomen lipun rinnalla, Posti on lisännyt osaan postilaatikoistaan sateenkaarilippuja, Taksi Helsinki on koristellut osan autoistaan sateenkaaren värein ja Gigantti osallistuu lauantain Pride-puistojuhlaan tuomalla paikalle kuvauspisteen, jossa voi ottaa kuvia ja jakaa ne hashtagilla #löydäomajuttusi. Hartwall puolestaan on julkaissut erikoiserän Gay Joe -siideriä ja […]

LUE LISÄÄ

Kurkistus puoluekokouksiin

Tänä viikonloppuna (8.–10.6.2018) Keskusta ja Kokoomus järjestävät puoluekokouksensa. Vihreät tapaavat viikon päästä (16.–17.6.2018) Vantaalla. Mitä näissä kokouksissa tapahtuu ja miksi niitä kannattaa seurata? Puoluekokouksessa päätettävät asiat ja tapa toimia vaihtelevat puolueesta riippuen, mutta kaikilla puoluekokous on korkein päättävä elin, joka määrittelee puolueen poliittista suuntaa – erityisesti näin vaalien alla. Yleistäen voi todeta, että puoluekokouksessa määritellään […]

LUE LISÄÄ

Ottamalla kantaa menestyt – vinkit SABRE Awards -voittajilta

Viime viikolla Amsterdamissa juhlittiin EMEA-alueen viestinnän parhaimmistoa SABRE Awards -gaalassa. Olimme Pohjoisrannan tiimin kanssa mukana kisaamassa ja gaalailemassa. Pohjoisrannan edustama Burson Cohn & Wolfe (BCW) -ketju voitti kovatasoisessa kisassa yhteensä seitsemän SABREa. Kaltaiselleni ensikertalaisella gaala tarjosi pystien lisäksi uusia tuttavuuksia, mielenkiintoisia puheenvuoroja ja ennen kaikkea inspiraatiota. Viestintäalan arvostetuin kisa olikin täynnä vaikuttavia kisatöitä. Omiksi suosikeikseni […]

LUE LISÄÄ

Sisältömarkkinointi iskee liiketoiminnan ytimeen!

Tammikuussa uusia tehtäviä aloittaessani ensimmäinen iso hanke, jota aloin edistää, oli sisältömarkkinoinnin nostaminen agendoillemme. Erityisesti viimeisen kolmen vuoden aikana olen nähnyt läheltä ja konkreettisesti, kuinka markkinoinnin tekeminen on muuttunut yksittäisistä kampanjoista jatkuvaan vaihdantaan yritysten ja kuluttajien kesken. Yksi keskeisimmistä asioista muutoksessa on oivallus arvonvaihdosta viestijän ja lueskelijan kesken: Mitä sinä saat, mitä minä saan? Yrityksillä […]

LUE LISÄÄ

Teetkö strategista sisältömarkkinointia vai kevätpörriäistä?

Sisältömarkkinointi on muutamassa vuodessa vallannut värisuoran suomalaisyritysten markkinointipaletissa. Tuoreen kyselytutkimuksemme mukaan harva suomalainen yritys kuitenkaan tekee sitä strategisesti. Jos sisältömarkkinointi ei nouse markkinointistrategian ytimeen, se ei palvele liiketoiminnan tavoitteita, vaan uhkaa jäädä markkinointiosaston puuhasteluksi. Puhetta ja seminaareja sisältömarkkinoinnista on pidetty vuosia. Mutta missä ovat näkyvät ja tulokselliset success-caset? Missä luuravat suomalaiset niket, redbullit, legot ja […]

LUE LISÄÄ

7 kirjasuositusta

Muutamia kirjoja pitää maistaa, jotkut pitää hotkaista ja jotkut harvat pitää pureskella ja sulattaa. – Francis Bacon Me poralaiset olemme intohimoisia lukijoita. Päätimme koota suositut kirjavinkkimme yhteen osoitteeseen. Simon Sinek: Start with Why. Tämä inspiroiva opas johdattaa miksi-sanan syvempään ymmärtämiseen. Sinek uskoo, että kysymyksen avulla on mahdollista saavuttaa syvempi ymmärrys itsestä ja muista, omasta organisaatiosta […]

LUE LISÄÄ

1 2 3 4