Kompassi-blogi

Blogimerkintöjä maineesta ja viestinnästä

Kulttuurishokkeja ja juoksutreffejä – SuomiAreena ensikertalaisen silmin

Yhteiskunnallinen keskustelu ei lepää heinäkuussakaan – siitä pitää huolen SuomiAreena. Vuosittainen tapahtuma tarjosi kuluneen viikon aikana yli 170 tilaisuutta ja kokosi jälleen kymmeniätuhansia ihmisiä yhteen. Ensikertalaiselle SuomiAreena näyttäytyi kaikessa tarjonnan paljoudessaan loistavana tilaisuutena oppia uutta, haastaa omaa ajatusmaailmaa ja tutustua kiinnostaviin ihmisiin ympäri Suomea. Tässä kolme kiinnostavinta havaintoani paikan päältä.   1. Äkkilähtö keskustelevan kulttuurin […]

LUE LISÄÄ

Skam on portti nuorten maailmaan ja uudenlaiseen markkinointiin

Norjalainen nuorten draamasarja Skam päättyy lauantaina. Skamin kaikki neljä kautta ovat olleet jättimenestys erityisesti Pohjoismaissa, mutta ihmiset jopa ympäri maailman ovat löytäneet sarjan Youtubeen ladattujen videoiden avulla. Skam on tuonut sarjan hahmot uudella tavalla läsnäolevaksi sarjaa seuraavien elämään. Niiden, jotka eivät ole vielä seuranneet sarjaa, kannattaa tehdä se viimeistään nyt. Ja tässä kolme syytä miksi. […]

LUE LISÄÄ

Asiantuntija, on aika alkaa näkyä

Tietokirjallisuuden professori Pirjo Hiidenmaa kirjoitti kesäkuun alussa Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessaan ylioppilaskirjoitusten äidinkielen kokeen typistämisestä yksipäiväiseksi. Hän vastusti ajatusta ja perusteli näkemystään kirjallisen viestinnän – luetun ja kirjoitetun – suurella merkityksellä omassa elämässä menestymiselle. ”Hyvä ilmaisutaito on entistä tärkeämpi maailmassa, jossa yhteistyö korostuu ja jossa kriittisyys sekä asioista neuvotteleminen, viestiminen ja muiden näkemysten kuunteleminen ovat keskeinen […]

LUE LISÄÄ

Onko yrityksen tarkoitus pelkkää markkinointilätinää?

Unilever, joka on tunnettu brändeistään kuten Dove, Lipton, Omo ja Pepsodent, muutti strategiansa vuonna 2009. He nostivat yrityksen suuremman tarkoituksen eli purposen strategiansa keskiöön, ja kertoivat, että he haluavat tehdä maailmasta paremman paikan. Muutoksen ansiosta Unileverin kurssi on noussut 12 punnasta 40 puntaan ja yritys on harpannut halutuimpien työpaikkojen TOP3-joukkoon koko maailmassa. Katso videoilta, mitä […]

LUE LISÄÄ

Tehtävämme ei ole rakentaa muureja, vaan rikkoa ne

Mitä enemmän tietoa, ja ennen kaikkea salaista tietoa, sitä enemmän valtaa?  Vain joitakin vuosia sitten tehokas hallintakeino kuulostaa tänä päivänä lähinnä absurdilta. Modernissa maailmassa viestinnän merkitys korostuu ja avoimuus sen mukana. Menestyvä yritys onnistuu viestinnässään. Nopeassa muutoksessa oleva viestintäkenttä uusine alustoineen ja toimintaperiaatteineen saa niin yritysten johtoryhmän kuin koko henkilöstön päät pyörälle. Moni haluaa jättää hyppäämättä digikelkkaan – vauhti pelottaa, eikä jälkiselkkauksiin ole aikaa saatikka varaa. […]

LUE LISÄÄ

Mitä (nuoriso)järjestöt voivat oppia yksityiseltä sektorilta?

Tätä minulta kysyttiin eilen Nuori 2017 -tapahtumassa* Tampereella. Ennen Pohjoisranta Burson-Marstelleriin siirtymistä työskentelin vuosia nuorisojärjestöissä Suomessa ja Brysselissä. Olen valmistellut kampanjoita ja tapahtumia sekä kouluttanut järjestöaktiiveja viestimään siitä, mitä he valtionavustuksella tekevät ja miksi sitä rahaa pitäisi antaa jatkossakin. Olen myös lobannut ympäri maailmaa, kehittänyt, kokoustanut turhaan ja tarpeesta, turhautunut ja innostunut, onnistunut ja epäonnistunut. […]

LUE LISÄÄ

Kyberriskit ja venäläistä rulettia luottamuksella

Huominen toistuu samanlaisena kuin tänään, asiat ovat auringon noustua vähintään yhtä hyvin kuin aiemmin, ja aika kyllä silottaa pienet epäkohdat. Positiivinen ja suloinen asenne, joka saattaa toimia elämänohjeena, mutta ei yritysten maailmassa – ainakaan riskienhallinnan ja kyberriskien näkökulmasta. Tietovuodot ja -murrot, sensitiivisten tietojen pääsy vääriin käsiin, verkkohyökkäyksellä alas ajetut palvelut ja jopa kyberterrorismi ovat synnyttäneet […]

LUE LISÄÄ

Ivanka Trumpin kengät olivatkin nolot

Jouduin riisumaan ballerinakenkäni turvatarkastuksessa. Ensimmäistä kertaa näin, mitä kenkieni pohjassa luki: Ivanka Trump. Onneksi kukaan ei huomannut. Kotona kengät päätyivät pysyvästi kaapin perukoille. Kuten Jani Niipola kirjoittaa (KL 6.2.), eettisesti sokean liiketoiminnan aika on ohi. Yrityksen on tunnettava paitsi asiakkaidensa arki, myös heidän arvonsa. Sen lisäksi yrityksen on osoitettava, että se elää samojen arvojen mukaisesti. […]

LUE LISÄÄ

Aloita listautumisviestintä ajoissa!

Listautuminen on viestinnän kuninkuuslaji. Listautuvan yrityksen on kyettävä vakuuttamaan valistunut ja usein kriittinen kuulijakunta siitä, millä eväillä yritys kykenee lunastamaan antamansa lupaukset. Kuten muutkin kuninkuuslajit, listautuminen vaatii kestävyyttä, sitkeyttä ja huolellista valmistautumista. Jos ajattelit käynnistää aktiivisen viestinnän vasta listautumissuunnitelmia julkistettaessa, olet pulassa. Sijoittajien vakuuttamiseen tarvitaan vahvaa näkemystä, vankkaa faktaa ja vakuuttava tarina. Mitä aiemmin aloitat, […]

LUE LISÄÄ

Päättäjät arvostavat faktoja ja läpinäkyvää lobbausta

Millaisia tietoja ja sisältöjä poliittiset päättäjät tarvitsevat työnsä tueksi? Miten lobbauksen läpinäkyvyyttä voisi heidän mielestään kehittää? Pohjoisranta Burson-Marsteller tiedusteli hyviä ja huonoja lobbauskäytäntöjä 33 ammatikseen lobbareita tapaavalta vaikuttajalta [1]. Tässä viisi tärkeintä havaintoa. Poliitikko luottaa virkamieheen Poliittisen päätöksenteon tärkeimmäksi tueksi koetaan virkamiesten tietotaito (97%). Lisäksi kyselyyn vastanneet vaikuttajat käyttävät apunaan oman puolueen asiantuntijoita (90%) ja […]

LUE LISÄÄ

1 2