Kompassi-blogi

Blogimerkintöjä maineesta ja viestinnästä

Tehtävämme ei ole rakentaa muureja, vaan rikkoa ne

Mitä enemmän tietoa, ja ennen kaikkea salaista tietoa, sitä enemmän valtaa?  Vain joitakin vuosia sitten tehokas hallintakeino kuulostaa tänä päivänä lähinnä absurdilta. Modernissa maailmassa viestinnän merkitys korostuu ja avoimuus sen mukana. Menestyvä yritys onnistuu viestinnässään. Nopeassa muutoksessa oleva viestintäkenttä uusine alustoineen ja toimintaperiaatteineen saa niin yritysten johtoryhmän kuin koko henkilöstön päät pyörälle. Moni haluaa jättää hyppäämättä digikelkkaan – vauhti pelottaa, eikä jälkiselkkauksiin ole aikaa saatikka varaa. […]

LUE LISÄÄ

Mitä (nuoriso)järjestöt voivat oppia yksityiseltä sektorilta?

Tätä minulta kysyttiin eilen Nuori 2017 -tapahtumassa* Tampereella. Ennen Pohjoisranta Burson-Marstelleriin siirtymistä työskentelin vuosia nuorisojärjestöissä Suomessa ja Brysselissä. Olen valmistellut kampanjoita ja tapahtumia sekä kouluttanut järjestöaktiiveja viestimään siitä, mitä he valtionavustuksella tekevät ja miksi sitä rahaa pitäisi antaa jatkossakin. Olen myös lobannut ympäri maailmaa, kehittänyt, kokoustanut turhaan ja tarpeesta, turhautunut ja innostunut, onnistunut ja epäonnistunut. […]

LUE LISÄÄ

Kyberriskit ja venäläistä rulettia luottamuksella

Huominen toistuu samanlaisena kuin tänään, asiat ovat auringon noustua vähintään yhtä hyvin kuin aiemmin, ja aika kyllä silottaa pienet epäkohdat. Positiivinen ja suloinen asenne, joka saattaa toimia elämänohjeena, mutta ei yritysten maailmassa – ainakaan riskienhallinnan ja kyberriskien näkökulmasta. Tietovuodot ja -murrot, sensitiivisten tietojen pääsy vääriin käsiin, verkkohyökkäyksellä alas ajetut palvelut ja jopa kyberterrorismi ovat synnyttäneet […]

LUE LISÄÄ

Ivanka Trumpin kengät olivatkin nolot

Jouduin riisumaan ballerinakenkäni turvatarkastuksessa. Ensimmäistä kertaa näin, mitä kenkieni pohjassa luki: Ivanka Trump. Onneksi kukaan ei huomannut. Kotona kengät päätyivät pysyvästi kaapin perukoille. Kuten Jani Niipola kirjoittaa (KL 6.2.), eettisesti sokean liiketoiminnan aika on ohi. Yrityksen on tunnettava paitsi asiakkaidensa arki, myös heidän arvonsa. Sen lisäksi yrityksen on osoitettava, että se elää samojen arvojen mukaisesti. […]

LUE LISÄÄ

Aloita listautumisviestintä ajoissa!

Listautuminen on viestinnän kuninkuuslaji. Listautuvan yrityksen on kyettävä vakuuttamaan valistunut ja usein kriittinen kuulijakunta siitä, millä eväillä yritys kykenee lunastamaan antamansa lupaukset. Kuten muutkin kuninkuuslajit, listautuminen vaatii kestävyyttä, sitkeyttä ja huolellista valmistautumista. Jos ajattelit käynnistää aktiivisen viestinnän vasta listautumissuunnitelmia julkistettaessa, olet pulassa. Sijoittajien vakuuttamiseen tarvitaan vahvaa näkemystä, vankkaa faktaa ja vakuuttava tarina. Mitä aiemmin aloitat, […]

LUE LISÄÄ

Päättäjät arvostavat faktoja ja läpinäkyvää lobbausta

Millaisia tietoja ja sisältöjä poliittiset päättäjät tarvitsevat työnsä tueksi? Miten lobbauksen läpinäkyvyyttä voisi heidän mielestään kehittää? Pohjoisranta Burson-Marsteller tiedusteli hyviä ja huonoja lobbauskäytäntöjä 33 ammatikseen lobbareita tapaavalta vaikuttajalta [1]. Tässä viisi tärkeintä havaintoa. Poliitikko luottaa virkamieheen Poliittisen päätöksenteon tärkeimmäksi tueksi koetaan virkamiesten tietotaito (97%). Lisäksi kyselyyn vastanneet vaikuttajat käyttävät apunaan oman puolueen asiantuntijoita (90%) ja […]

LUE LISÄÄ

Yleisösi arvostaa laatua, ei määrää

Menestykselliseen sisältömarkkinointiin tarvitaan paljon muutakin kuin briljanttia sisältöä. Liidien ja lisäbisneksen synnyttäminen edellyttää, että esimerkiksi tavoitteet, mittarit, kanavat, analytiikka, työkalut ja prosessit ovat kunnossa. Ja silti: erottuva, kiinnostava ja hyödyllinen sisältö on täysin välttämätöntä, jotta yritys kykenisi kisaamaan kohdeyleisönsä ajasta ja suosiosta. Arjen kiireessä laadusta ja kohdeyleisön tarpeista on liian helppo tinkiä. Ajatellaan, että kunhan on ensin pystytetty […]

LUE LISÄÄ

Seitsemän tärppiä Slushissa kahlaavalle viestijälle

Slush vetää viestijöitä puoleensa monesta syystä. Valtaosa kampeaa paikalle markkinoimaan työnantajaansa, asiakasta tai itseään, pysyttelemään kartalla teknologian kehityksestä tai ihan vaan verkostoitumaan. Ennen kaikkea Slush on kuitenkin oiva paikka kasvattaa ymmärrystä. Koko session suola piilee sen pohtimisessa, miten muiden onnistumisia ja oivalluksia voi soveltaa omassa työssä. Aivan kaikkien puheenvuorojen substanssi ei tosin välttämättä käänny oman […]

LUE LISÄÄ

Kompuroivat työntekijälähettiläät

Tuskin kukaan viestijä on voinut välttyä viimeisen parin vuoden aikana keskusteluilta työntekijälähettiläistä. Peruskysymys on hyvä: miksi meidän firman johto, asiantuntijat ja työntekijät eivät ole somessa keskustelemassa avoimesti työstään ja siihen liittyvistä kysymyksistä? Työntekijälähettiläistä haaveillaan, koska myös somessa ihmiset kiinnostavat enemmän kuin organisaatiot. Organisaatioiden työntekijät ja asiantuntijat halutaan omilla kasvoillaan someen rakentamaan brändiä ja luottamusta suorissa […]

LUE LISÄÄ

NBForum2016: Mitä voimme oppia maailmanluokan puhujilta?

Nordic Business Forum sai aikaan toissa viikolla vipinää bisnes- ja markkinointimaailmassa. Tapahtuman puhujat oli kutsuttu paikalle, koska jokainen heistä on saanut aikaan jotain merkittävää. Mutta he olivat paikalla myös siksi, että he ovat loistavia puhujia, jotka saavat ihmiset mukaansa. Otin suurennuslasin alle kolme erityyppistä puhujaa Nordic Business Forumin kakkospäivästä ja avaan alla muutaman tekniikan, joiden […]

LUE LISÄÄ

1 2